بالا بردن راندمان در کلاس درس دکتر سنا بشیرپور

راهکار هایی برای بالا بردن راندمان در کلاس درس

خواندن این مطلب

4 دقیقه

زمان میبرد!

راهکار هایی برای بالا بردن راندمان در کلاس درس

مطمئنا یکی از سوالات همه دانش آموزها و خانواده هایشان در هر سالی این است که کدام مدرسه خوب است؟ در اطراف خود میگردند و پرس و جو میکنند که بهترین مدرسه را در اطراف خود پیداکنند.

اما این مسئله اساسا یک پیش زمینه دارد که اگر این پیش زمینه را رعایت نکرده باشید، تا آخر سال همواره میخواهید مدرسه را تغییر دهید. یا با هر دبیری به چالش برخورد کنید. شما قبل از هر اقدامی باید سعی کنید باید با بالا بردن راندمان در کلاس درس حداکثر استفاده را از کلاس درس داشته باشید.

تفاوتی نمیکند که مدرسه شما دولتی است غیر انتفاعی، هیئت امنایی یا هر مدرسه دیگری. شما باید ابتدا پیش از تصمیم به تغییر مدرسه بازدهی حداکثری را بگیرید و در صورت لزوم با تغییر شرایط مدرسه یا گرفتن دبیر یا پکیج های آموزشی امکانات موجودتان را افزایش دهید.

 

بالا بردن راندمان درسی دانش آموزان در کلاس درس

بالا بردن راندمان در کلاس درس و مدرسه

این 5 روش به شما کمک میکند بازدهی خوبی از زمان های مدرسه تان بگیرید. در غیر این صورت زمان حضور شما در مدرسه عملا زمان بیهوده ای محسوب میشود. این یعنی حدودا با زمان هایی که خستگی تان را رفع میکنید مدرسه حدودا 10 ساعت از شما را نابود میکند. پس شما نمیتوانید این زمان زیاد را نادیده بگیرید. اگر قرار است این قضیه را نادیده بگیرید بهتر است کلا دور مدرسه را خط بکشید و نیمی از همین زمان را به درس خواندن اختصاص دهید. این امر قطعا بازدهی مطالعاتی شما را بیشتر میکند.

پیش خوانی دروس جلسات بعدی

پیش از هر جلسه کلاس، از دبیر خود بخواهید مباحثی که قرار است در جلسه بعد تدریس شود را مشخص کند. این را در آخرین صفحه جزوه تان بنویسید.پیش از جلسه درس بعد، به صورت روزنامه وار تمام مباحث قبل و مبحث جدید را روزنامه وار بخوانید.

مرور و خلاصه نویسی دورس

به هیچ وجه بدون مرور و تست زنی خلاصه نویسی ها و حاشیه نویسی های دروس قبلی سر کلاس نروید. این مئسله نه تنها باعث میشود در آن جلسه متوجه درس نشوید بلکه باعث فهم اشتباه مطالب قدیم میشود و به اصطلاح فرد مفاهیم را با هم قاطی میکند.

خواندن دروس در همان روز تدریس

درس هر روز را در همان روز بخوانید. پس از پایان هر جلسه بهتر است باکس مطالعاتی خاصی را برای دروس همان روز داشته باشید. تست زنی و مرور مباحث در همان روز، نتایج عجیبی برای شما دارد به طوری که تنها با رعایت همین یک نکته میتوانید حداقل 500 نمره، ترازتان را افزایش دهید و پیشرفت تحصیلی چشم گیری داشته باشید.مخصوصا برای افرادی که پایه تحصیلی ضعیفی دارند این کار از نان شب واجب تر است.

توجه کردن به سلامت جسمی و سبک زندگی سالم

به هیچ وجه با خستگی وارد کلاس نشوید. تغذیه و خواب مناسب برای داشتن بازدهی بالا بسیار حائز همیت است. شما به فردی که خواب است نمیتوانید با بهترین متد های آموزشی هم چیزی را بفهمانید.

حفظ تمرکز در کلاس درس

سر کلاس با تمرکز به درس توجه کنید. شیطنت های خود را کنترل کنید. در کلاس کمتر حواستان را به حاشیه ها بدهید و فکرتان را از هرچیزی جز درس پاک کنید. هم چنین اگر جزو دانش آموزانی هستید که با تمرکز کردن مشکل دارید، ازتکنیک های افزایش تمرکز و توجه می توانید بهره مند شوید.

اما اگر میتوانید این نکات ساده را رعایت کنید شک نکنید که مدرسه رفتن تا روزهای آخر به شما کمک میکند و نتایج آن از مدرسه نرفتن بسیار مفیدتر است. این نکته را سالهاست تجربه کرده ایم که افرادی که همین نکات ساده را در مدرسه نتوانند رعایت کنند اساسا در خانه هم کار خاصی انجام نمیدهند و حوصله زمان مطالعاتی بالا برای جبران مدرسه نرفتن را هم ندارند.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که اگر برای کنکور تمام زمان تان را به صورت مفیدی استفاده میکنید، میتوانید از کادر مدرسه تان بخواهید حضور شما در کلاس برخی دروس غیرضروری را اختیاری کنند. اما دروسی که در امتحانات نهایی و کنکور شما با هر ضریبی وجود دارند را هرگز حذف نکنید. هرچقدر هم این دروس کم تاثیر باشند از همین زمان های کلاس برای کسب نمره بالا میتوانید استفاده کنید و بعدا زمان کمتری برای مطالعه شان اختصاص دهید.

رعایت این نکات برای هر دانش آموزی در هر سطحی ضروری است. فرقی نمیکند دانش آموز ضعیف هستید یا قوی. انجام این کارها ضروری است.

نکته آخر

اگر با رعایت همه این نکات با رشد درسی مواجه نشدید حتما به مشاور تحصیلی مراجعه کنید. مشاور تحصیلی با بررسی مشکلات شما، علت این قضیه را برایتان روشن میکند و در صورت لزوم میتوانید به تغییر مدرسه، گرفتن دبیر خصوصی و پکیج های آموزشی اقدام کنید.

یکی از مهم ترین عوامل در کنترل استرس دانش آموزان آگاهی خانواده ها و مشاوران مدرسه از شرایط  روحی و تحصیلی دانش آموزان است. این موضوع کمک می کند تا بتوان شرایط دانش آموزان را به خوبی مدیریت کرد و راهکار های لازم را به آنها داد.

با توجه به اینکه روانشناسان تحصیلات آکادمیک در زمینه ی مشکلات ذهنی دارند از این رو صحبت با روانشناس می تواند دید زیادی نسبت به مشکلات به شما بدهد و در با تکنیک های گفته شده توسط روانشناس می توانید اضطراب خود را کنترل کنید.

استرس و اضطراب بالا باعث افت عملکرد ذهنی و تحصیلی دانش آموزان می شود بنابراین کنترل استرس آنها با تکنیک های کنترل استرس تاثیر به سزایی در موفقیت آنها دارد.

نظرات کاربران



مطالب مرتبط



جدیدترین مقالات و اخبار کنکوری 1403

دسته بندی مطالب

جستجو کنید ...

روش مطالعه درست درس ریاضی