امتحان نهایی 1403

امتحانات نهایی و تغییرات آن

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

امتحانات نهایی و تغییرات آن

امتحانات نهایی از سال های پیش هم به صورت هماهنگ برای دروس خاصی در هر پایه برگزار می شد. اما پس از تغییرات کنکور سراسری یکی از بزرگترین تغییرات برای تاثیر معدل امتحان نهایی رخ داد.

در کنکور 1402 تاثیر سوابق تحصیلی 40 درصد به صورت مستقیم لحاظ می شود. این در حالی است که در دو سال آینده به ترتیب این تاثیر 50 و 60 درصد خواهد شد. یعنی چیزی حدود نیمی از نتیجه آزمون سراسری به کنکور و نیمی دیگر به معدل کتبی دیپلم شما بستگی دارد.

امتحانات نهایی و روش های مطالعه

همچنین در سال تحصیلی 1401 – 1402 صرفا امتحانات دروس سال دوازدهم به صورت هماهنگ کشوری و نهایی می باشد اما در دو سال آینده به ترتیب پایه های یازدهم و دهم به این امتحاننات اضافه می شوند.

اگر در این مدت امتحان هر درسی و در هر پایه ای به صوررت هماهنگ کشوری باشد، نمره نهایی آن درس در معدل کتبی دیپلم شما تاثیر می گذارد. البته ضریب تاثیر آن درس را در هر سال مشخص می کنند.

تستی خواندن مهم تر است یا تشریحی؟

پس بهتر است  در روز قبل از هر امتحان نهایی، مطالب آن درس را که قرار است امتحان بدهیم به صورت کامل تری مرور کنیم.

این مسئله سختی خودش را دارد اما برای گرفتن نتیجه دلخواه مان لازم است. قطعا سختی این کار کمتر از افسوس همیشگی تا آخر عمر است که از اهداف مان جا مانده ایم.

در روز قبل از هر امتحان نمونه سوال های نهایی سال های قبل را بزنیم. در صورتی که چنین سوالاتی وجود ندارد می توانید از سوالات شبیه ساز استفاده کنید. ما در آکادمی دکتر سین ب برای دانش آموزان خود چنین جزواتی آماده کرده ایم.

تفاوت تستی خواندن و نهایی خواندن در دروس تخصصی ؟

بسیاری از مفاهیم، فرمول ها و روش ها در کنکور و امتحانات نهایی مشترک هستند. این یعنی شباهت زیادی بین تستی و تشریحی خواندن وجود دارد. پس اگر تا به این لحظه صرفا برای کنکور آماده شده اید بخش زیادی از سوالات امتحانات نهایی را هم به سادگی می توانید حل کنید.

اما نحوه پاسخ دهی به سوالات به دلیل بارم بندی ریز امتحانات نهایی بسیار متفاوت از کنکور است. شما اگر یک سوال در کنکور را درست حل کنید کسی از شما نمره ای کسر نمی کند که شانسی آن سوال را حل کرده اید و یا فرمول های کتاب درسی یا خارج کتاب استفاده کرده اید. اما در امتحانات نهایی در واقع جواب آخر شاید فقط نیم نمره داشته باشد. پس ممکن است شما جواب سوال را درست بدهید اما هیچ قسمتی از راه حل شما مورد تایید تصحیح کننده نباشد و فقط نیم نمره جواب آخر را بگیرید.

در روی دیگر ممکن است شما یک سوال را تا رسیدن به جواب آخر به درستی حل کرده باشید اما جواب آخر شما اشتباه باشد. شما تنها نیم نمره را از دست خواهید داد. در حالی که در کنکور سراسری نه تنها نمره ای کسب نمی کنید بلکه پاسخ منفی هم دارد.

پس حل کردن و تحلیل پاسخ نامه نمونه سوالات امتحانات نهایی بسیار اهمیت دارد.

پس برای دروس اختصاصی به هیچ وجه  در مطالعه درسنامه و تست های آموزشی تغییری ایجاد نکنید. بلکه صرفا در روز های منتهی به امتحان آن درس از نمونه سوالات سال های قبل و پاسخ نامه تشریحی آن استفاده کنید.

امتحانات نهایی

امتحانن نهایی دروس عمومی ؟

دروس عمومی پس از حذف شدن از کنکور سراسری از برنامه مطالعاتی دانش آموزها هم حذف شد. اما تاثیر نمره دروس عمومی در معدل کتبی نهایی بسیار بالاتر از سال های گذشته شده است. تا جایی که تقریبا تاثیر نمره عربی با زیست شناسی برای دانش آموزان تجربی در امتحانات نهایی برابری می کند. این مسئله برای دانش آموزان رشته ریاضی و انسانی به مراتب سنگین تر است ،چراکه ضریب دروس اختصاصی آنها کمتر از زیست شناسی رشته تجربی است.

پس به هیچ وجه دروس عمومی را برای شب امتحان نگذارید. سعی کنید حداکثر پس از بازه عید که مشکلات دروس تخصصی تان را تا حدی رفع کردید و جمع بندی صورت گرفت به سراغ دروس عمومی هم بروید. از زمان های کوتاهی که نمی توان یک مبحث از دروس اختصاصی را مطالعه کرد برای مطالعه دروس عمومی استفاده کنید.

سعی کنید با توجه به هر موضوع در مطالعه دروس عمومی به جای تست آموزشی از نمونه سوالات نهایی آن موضوع استفاده کنید. در روز های قبل از امتحان نهایی دروس عمومی هم حتما چندین نمونه سوال نهایی از سال های قبل را حل کنید و پاسخ نامه را تحلیل کنید. اما در بازه های مرور در هر بار مرور حداقل 2 سوال مشابه از سالهای گذشته را در برنامه قرار دهید.

تقریبا نیمی از نتیجه مربوط به امتحانات نهایی است پس به هیچ وجه منطقی نیست که همه کارهای مربوط به این حوزه را به یک ماه آخر واگذار کرد. اگر قرار باشد مطالعه دروس عمومی را صرفا به یک ماه آخر واگذار کنید، درست مانند این است که تمام کنکور را در یک ماه پایانی بخواهید استارت بزنید.

نکات مهم امتحانات نهایی

نکات کلی مطالعه نهایی و تستی ( به صورت همزمان )

در تست های آموزشی سعی کنید هر سوال را با 2 روش بیاموزید. این امر باعث می شود در مورد قسمت هایی که روش تستی و تشریحی متفاوتی وجود دارد دانش آموز به 2 روش مسلط شود که در جلسه کنکور هم این امر می تواند در صورت فراموشی روش تستی به کار بیاید. پس از بازه عید حتما در هر روز حداقل 1 باکس مطالعاتی برای دروس عمومی قرار دهید. اگر پس از عید به مدرسه نمی روید بخشی از زمان اضافه تان را برای مطالعه نهایی اختصاص دهید.

حتما از نمونه سوالات با پاسخ نامه تشریحی معتبر استفاده کنید. مطئن شوید نحوه بارم بندی سوالات دقیقا مطابق آن امتحان بوده است.

تا سال گذشته شاید اهمیت امتحانات نهایی کمتر بود و به همین دلیل ساده تر اما اکنون باید به این نکات توجه ویژه داشت:

  1. قراردادن یک درس عمومی در مطالعه روزانه به صورت نهایی
  2. قراردادن حداقل 1 سوال نهایی از هر مبحث بعد از مطالعه درسنامه و تست آموزشی
  3. قراردادن سوالات تشریحی و حل به صورت کاملا دقیق در مرورها و بعد از تست های آزمایشی
  4. قراردادن زمان سنج برای مرور های تشریحی و پاسخ ها
  5. عادت به نوشتن پاسخ ها
  6. یادگیری روش های کتاب که با روش های تستی متفاوت است در فرایند آموزش
  7. تلاش برای کم تر بودن زمان حل سوال و پاسخ تشریحی نسبت به خود زمان آزمون
  8. توجه به مطالبی که تست خیز نیستند اما امکان طرح سوالات تشریحی سختی از آنها وجود دارد.
  9. زمان بالای تشریحی خوانی مشکلی به وجود نمی آورد. چرا که نیمی از نتیجه شما را میسازد.
  10. به دانش آموز اطمینان بدهید که انچه از مفاهیم و سوالات به صورت تشریحی میخواند به آزمون تستی او هم کمک میکند و بالعکس. پس جای استرس و ترس نیست.

یکی از مهم ترین عوامل در کنترل استرس دانش آموزان آگاهی خانواده ها و مشاوران مدرسه از شرایط  روحی و تحصیلی دانش آموزان است. این موضوع کمک می کند تا بتوان شرایط دانش آموزان را به خوبی مدیریت کرد و راهکار های لازم را به آنها داد.

با توجه به اینکه روانشناسان تحصیلات آکادمیک در زمینه ی مشکلات ذهنی دارند از این رو صحبت با روانشناس می تواند دید زیادی نسبت به مشکلات به شما بدهد و در با تکنیک های گفته شده توسط روانشناس می توانید اضطراب خود را کنترل کنید.

استرس و اضطراب بالا باعث افت عملکرد ذهنی و تحصیلی دانش آموزان می شود بنابراین کنترل استرس آنها با تکنیک های کنترل استرس تاثیر به سزایی در موفقیت آنها دارد.

نظرات کاربران



مطالب مرتبط



جدیدترین مقالات و اخبار کنکوری 1403

دسته بندی مطالب

جستجو کنید ...

روش مطالعه درست درس ریاضی