راه های کنترل استرس دانش آموزان کنکوری

کنترل استرس دانش آموزان کنکوری-آکادمی دکتر سین ب

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

راه های کنترل استرس دانش آموزان کنکوری

جدیدترین مقالات و اخبار کنکوری 1403

استرس چیست؟

اضطراب و استرس از کلماتی هستند که در گفت گو های روزمره خود زیاد استفاده می کنیم. اما واقعا استرس به چه معناست ؟ استرس در واقع پاسخ ذهن و بدن در برابر اتفاق ها و رویداد های خارج است. از طرفی دیگر نوعی استرس وجود دارد که حاصل گفت و گو های درونی و افکار ما است، این نوع استرس را “اضطراب” می نامند. علت ایجاد استرس و اضطراب می تواند احساسات بد، استرس امتحان یا اضطراب سر جلسه کنکور که باید با تکنیک های کنترل استرس دانش آموزان رفع شود.

علائم اضطراب دانش آموزان کنکوری چیست ؟

اکثر دانش آموزان کنکوری و دبیرستانی استرس را در دوران تحصیلی خود تحمل می کنند. در واقع برای نوجوانانی که با تغییرات هورمونی و جسمی رو به رو هستند، وجود این استرس را می توان طبیعی تلقی کرد.

وجود بیش اندازه اضطراب و استرس سبب اختلال در عملکرد تحصیلی و روانی دانش آموزان می شود و با علائمی همراه است. این علائم موارد زیر را شامل می شود:

  • کم خوابی با پر خوابی زیاد
  • علائم جسمی مثل سردرد و معده درد و …
  • مشکل در تمرکز و فراموشی مطالب
  • احساس خستگی بیش از حد معمول
  • تندخویی و احساس آشفتگی
  • حالات افسردگی
  • فشار خون بالا
  • احساس مریضی و زود مریض شدن
  • پرخوری یا بی اشتهایی عصبی

راه های کنترل استرس دانش آموزان و داوطلبان کنکوری

از آن جایی که استرس و اضطراب بیش از حد برای سلامتی بدن و روان شما مضر است، با فراگرفتن آموزش های مربوط به کنترل استرس می توانید از عوارض آن جلوگیری کنید. چندین ایده برای رفع و کنترل استرس دانش آموزان وجود دارد.

مهم ترین عوامل در کنترل استرس دانش اموزان

1. ورزش کنید

انجام تمرینات بدنی  و ورزش تاثیرات شگفت آوری روی عملکرد شما دارد. حتی اگر در روز ده دقیقه زمان برای ورزش کردن بگذارید، به کاهش استرس و ترشح هورمون های شادی آور در بدن شما منجر می شود. ورزش هایی مثل یوگا، پیاده روی و دوچرخه سواری تاثیر به سزایی در افزایش سلامت بدنی شما و افزایش تمرکز دارد. از این رو در هر شرایطی سعی کنید ورزش را در برنامه ی روزانه خود بگنجانید.

2. خواب کافی داشته باشید

ممکن است استرس زیاد باعث شود نتوانید بخوابید! یا به علت نداشتن یک برنامه اصولی و منظم شب ها بیدار بمانید و درس بخوانید و این چرخه معیوب باعث کاهش عملکرد تحصیلی شما شود. خواب کافی نه تنها به احساس و عملکرد ذهنی شما کمک می کند، بلکه در افزایش سطح انرژی، توانایی یادگیری و حافظه تاثیر زیادی دارد. از این رو برای دانش آموزان کنکوری خواب شبانه بین 6 تا 8 ساعت الزامی است.

3. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

خوردن غذا های سالم و مقوی به کنترل استرس و سلامت بدنی شما کمک می کند. خوردن سبزیجات و میوه های سالم و غلات و نوشیدن آب فراوان عملکرد ذهنی و سلامت بدنی شما را افزایش می دهد. همچنین سعی کنید از خوردن نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه بپرهیزید، این نوشیدنی ها می تواند سطح اضطراب شما را افزایش دهد.

4. ذهن آگاهی را تمرین کنید

تمرین ذهن آگاهی و تمرکزحواس که به سادگی خود را با لحظات هماهنگ کنید و در لحظه حضور کامل داشته باشید. به خصوص اگر سطح اضطراب بالایی داشته باشید انجام این تمرین تاثیر بسیار زیادی در کاهش سطح استرس و اضطراب شما دارد. تمرین ذهن آگاهی را می توانید به حضور در یک مکان ساکت یا مکانی را که به آن علاقه مند هستید مثل طبیعت انجام دهید. با انجام این تمرین یاد میگیرید با شفقت و مهربانی به نیاز های خود توجه کنید و آرامش را به روح و روان خود القا کنید.

5. با یک متخصص صحبت کنید

اگر بتوانید در رابطه با نگرانی ها و مشکلات خود با یک متخصص روانشناس صحبت کنید، میتوانید بار زیادی از استرس خود را کم کنید. همچنین صحبت کردن باعث نظم دهی به افکار و اضطراب های شما می شود و با ذهنی باز تر به مسائل نگاه کنید، و می توانید برای هر مشکل راه حلی پیدا کنید.

6. عوامل استرس زا را شناسایی کنید

از آن جایی که استرس جزئی جدانشدنی از زندگی ما آدم ها است. شناسایی عواملی که باعث استرس می شود در کنترل استرس شما موثر است. از مهمترین عواملی که باعث استرس و اضطراب دانش آموزان کنکوری می شود، می توان به تکالیف مدرسه، امتحانات نهایی، زمان بندی درست مطالعه دروس و … اشاره کرد.

7. تکنیک های تنفس آرامبخش را اجرا کنید

هنگامی که بدن شما در معرض تنش و استرس قرار می گیرد، اغلب عضلات منقبض می شود و تنفس های ما دچار اختلال می شود. ممکن است تنفس های کوتاه و کم عمقی داشته باشید که باعث می شود اکسیژن رسانی به مغز دچار اختلال شود. در این زمان انجام تکنیک های تنفسی کمک شایانی به کنترل اضطراب شما می کند. برای انجام این تکنیک 5 ثانیه عمل دم را انجام دهید و سه ثانیه نفس خود را حبس کنید و بین 7 تا 10 ثانیه عمل بازدم را انجام دهید.

8. انتظارات خود را واقع بینانه تنظیم کنید

برای آن که بتوانید استرس خود را مدیریت کنید. باید شناخت خوبی از خود داشته باشید، به طور مثال بدانید که بهترین روش مطالعه برای خودتان چیست؟ یا حداکثر چند ساعت می توانید مطالعه کنید؟ در چه درس هایی قوی و در چه درس هایی ضعیف هستید؟

دانستن این عوامل به شما کمک می کند تا دید خوبی نسبت به شرایط درسی و شخصی خود پیدا کنید و طبق توانایی های خود از خودتان انتظار داشته باشید. هم چنین برای دید بهتر می توانید از مشاوره کمک بگیرید.

سخن پایانی

کنترل  اضطراب و استرس دانش آموزان یکی از مهم ترین عوامل برای کسب موفقیت تحصیلی  است. برای جلوگیری از استرس راهکار های زیادی وجود دارد، شما می توانید با به کار گیری این تکنیک ها و گرفتن مشاوره از روانشناس متخصص تا حد زیادی اضطراب خود را مدیریت کنید.

یکی از مهم ترین عوامل در کنترل استرس دانش آموزان آگاهی خانواده ها و مشاوران مدرسه از شرایط  روحی و تحصیلی دانش آموزان است. این موضوع کمک می کند تا بتوان شرایط دانش آموزان را به خوبی مدیریت کرد و راهکار های لازم را به آنها داد.

با توجه به اینکه روانشناسان تحصیلات آکادمیک در زمینه ی مشکلات ذهنی دارند از این رو صحبت با روانشناس می تواند دید زیادی نسبت به مشکلات به شما بدهد و در با تکنیک های گفته شده توسط روانشناس می توانید اضطراب خود را کنترل کنید.

استرس و اضطراب بالا باعث افت عملکرد ذهنی و تحصیلی دانش آموزان می شود بنابراین کنترل استرس آنها با تکنیک های کنترل استرس تاثیر به سزایی در موفقیت آنها دارد.

نظرات کاربران



مطالب مرتبط



دسته بندی مطالب

جستجو کنید ...

روش مطالعه درست درس ریاضی