امتحانات نهایی و روش مطالعه دروس

تاثیر امتحانات نهایی بر کنکور سراسری

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

تاثیر امتحانات نهایی بر کنکور سراسری

بعد از این همه تغییرات کنکور تاثیر امتحانات نهایی و حذف عمومی ها شاید چالش برنامه ریزی خیلی از مشاور ها باشه.

با عمومی ها چه کنیم؟

نهایی خوندن دروس اختصاصی چه فرقی با تستی خوندن میکنه؟

امتحانات نهایی و اهمیت آنها
امتحانات نهایی و تاثیر عمومی ها

در سال گذشته بیش از 3 هزار نفر، در امتحانات نهایی معدل بالای 19 کسب کردن. از تعداد رتبه های زیر 2 هزار تجربی بیش از 70 درصد معدل بالای 19 داشتند. این یعنی عملا از این به بعد با توجه به رقابت سنگین رتبه های برتر و تاثیر بالای معدل در کسب رتبه امتحانات نهایی تعدادی سوال سخت و یا زمان بندی کمتری خواهد داشت. در غیر این صورت اصلا تام این رقابت برای رتبه های برتر بی معنی میشه. یعنی نیمی از نتیجه رو بدون هیچ چالشی به اونها بدست آوردن. اما از طرفی هم تعدادی سوال ساده باید باقی بماند. در صورت سختی بسیار زیاد سوالات نهایی و مردود شدن تعداد زیادی از افراد مشکلی برای آموزش و پرورش ایجاد میشه. به این صورت که تعداد زیادی از افراد 12 سال در این سیستم اموزشی بوده اند. اما قادر به کسب دیپلم نشده اند.

پس ترکیب بندی سوالات نهایی باید به این  صوررت باشد که تعدادی سوال مطابق سالهای قبل و به صورت مدل های تکراری باشد. شما صرفا با دانستن کتاب و حل کردن چندین نمونه سوال از سالهای قبل و تحلیل  پاسخ نامه تشریحی و توجه به بارم بندی های مشخص انها میتوان نمره قبولی را کسب کرد. اما تعدادی سوال چالشی، ترکیبی و یا سخت شدن پاسخ دهی به سوالا به توجه به زمان بدی محدود این رقابت را ایجاد میکند.

دروس عمومی و روش مطالعه هر یک از آنها

دروس عمومی از این حیث که کلا از این به بعد تو کنکور و به صورت تستی نمیاد. میشه راحت تر در موردش صحبت کرد.

پس برای دانش اموزانی که سطح پایینی دارند و علاقه ای همم به بالا بردن ساعت مطالعه شان و سطح درسی شان ندارند میتوان با برنامه ریزی روتین مدرسه و مرور هر درس پس از مدرسه و حل کردن نمونه سوالات نهایی سال های قبل به حد قبولی اطمینان داشت.

اما اگر دانش اموز تلاشی برای کسب رتبه های متوسط دارد باید علاوه بر روتین مدرسه برای دروسی مانند زبان انگلیسی و زبان عربی که ترجمه محور و لغت محور هستند علاوه بر دروسی که ان سال در امتحاات نهایی هستند از پایه دهم این لغات را در برنامه شان قرارداد. به این شکل که مثلا تعداد مشخصی لغت به علاوه ترجمه و فهم متن از سال های پایه در برنامه شان قرار داد. این امر میتواند در زمان های کوتاه فرضا 15 الی 30 دقیقه ای در برنامه گنجانده شود.

اما برای درس ادبیات که سوال های آن موضوعی اما بر اساس دروس کتاب است ، بیش از هرچیزی حل تمرین های پایان هر درس پس از کلاس مدرسه اهمیت دارد. برای این درس هم در بخش های املا و لغت، مفهوم اشعار و متون و تاریخ ادبیات و دستور زبان امکان زیادی دارد که از پایه در سوالاتت گنجانده شود. اما اگر قبلا بیشتر تمرکز در مطالعه ادبیات موضوعی بود اکنون اید اول تیپ سوالات نهایی ادبیات را دانست و درس به درس پیش روی کرد. تاریخ ادبیات هم جز مواردی است که برای کسب نمره 20 باید از پایه به آن مسلط بود اما اگر این چنین نباشد یحتمل چیزی بیش از نیم نمره از دست نخواهد رفت.

به هرحال درس ادبیات چالشی در دستور زبان و مفهوم شعر و متن خواهد داشت. دقیقا جایی که میتوان بر روی معنی هر لغت ریز به ریز کسر نمره کرد و یا با طرح سوالات دستوری مشکل و دو پهلو رقابت ایجاد کرد. پس برای دانش اموزان سطح بالا چیزی بیش از سطح بالای علمی اهمیت دارد و ان توجه به ریز به ریز نوشتن مفاهیم لغات و تکه متن های مفهومی است.

درس دین و زندگی، هویت اجتماعی و سلامت و بهداشت ممکن است چالش خود را بر سر زمان حل سوالات دانست. این دروس خیلی مطلب خاصی برای سخت کردن مفاهیم ندارند. البته اما ممکن است سوالاتی با پاسخ های ترکیبی از چند مفهوم و با زمان بندی پایین دید. یعنی احاطه کامل بر مفاهیم که حتی زمانی برای فکر کردن نباشد بلکه سریعا باید نوشت.

توجه شود که به هیچ وجه دروس عمومی را رها نکنید. پیش تر حتی برخی مدارس و مشاورین کنکور به دانش اموزان پیشنهادد میکردند که در کلاس های عمومی شرکت نکنند و زمان آن را به حل تست دروس عمومی و یا دروس اختصاصی اختصاص دهند. اما اکنون نقش یادگیری در کلاس های درس بسیار اهمیت می یابد. یعنی دانش اموز باید در کلاس های مفید، توجه کامل به درس داشته باشد. حتی پیش خوانی روزنامه واری از مبحث داشته باشد و بعد از کلاس نیز حل تمرین و مرور کند. اما بعضا دیده میشود که در مدارس معلمین دروس عمومی در کلاس ها کمتر به تدریس میپردازند و بیش تر به مرور خاطرات خود میپردازند. در این صورت مشاور میبایست برای ان درس در برنامه دانش آموز باکس های آموزشی قرار دهد و تنها به حل تمرین اکتفا نکند.

امتحانات نهایی
اهمیت روش مطالعه دروس عمومی در امتحانات نهایی

دروس اختصاصی رشته های ریاضی وفیزیک، تجربی و انسانی

برای دروس اختصاصی باید توجه داشت که مفاهیم تست و تشریحی تفاوتی ندارد. اما نحوه حل سوالات و نیز تیپ بندی سوالات، به شکل بسیار زیادی در بعضی دروس مانند ریاضی متفاوت است. به هیچ وجه نمیتوان از حذف گزینه استفاده کرد. حتی اگر سوالات چهارگزینه ای باشد.( بسیاری از دبیران برای حل سوالات در زمان خیلی کوتاه از روش حذف گزینه استفاده میکنند. این روش برای آموزش اصلا کارامد نیست. شما میتوانید صرفا در جلسه آزمون به عنوان یک ابزار از حذف گزینه استفاده کنید.) همچنین برخی راه حل ها در استوکیومتری شیمی مانند کسر های پیش ساخته و یا ننوشتن واحد ها عملا بخش عمده ای از بارم سوالات را از دانش آموز میگیرد.

پس سعی شود در فرایند آموزش دروس اختصاصی در باکس های مطالعاتی و در کنار تست های آموزشی همواره یک راه حل تستی و یک راه حل تشریحی متناسب با امتحانات نهایی را به دانش اموز پیشنهاد کرد. این امر حتی باعث میشود در جلسه کنکور اگر فرد یک راه حل را از یادبرد بتواند از راه حل جایگزین استفاده کند.

اما در حل تمرین های کتاب درسی که امکان کمتری برای طرح در کنکور را دارند برای دانش اموزان سطح بالاتر و با ساعت مطالعه بالا تر قرار گیرد. پر واضح است که امکان طرح سوالات ترکیبی برای هر سه پایه در دروس اختصاصی بیشتر است.

پس اگر دانش اموز سطح پایینی دارید، اجبار به حل تمام سوالات کتاب و مطالعه خط به خط کتاب درسی لازم نیست. شما با دانستن مفاهیم و تسلط بر نمونه سوالات میتوانید هم در کنکور و هم سوالات نهایی تا حدی کسب نمره کنید. اما اگر دانش اموز سطح بالایی دارید که برای رتبه شدن تلاش میکند ناگزیر هستید همان طور که در کنکور باید همه تیپ سوالی را تربه کرد در امتحانات نهایی هم همه کتاب و تمرین های آن را تسلط داشت.

امتحان نهایی 1403
اهمیت موفقیت در امتحانات نهایی

در بازه امتحانات نهایی نوبت اول حتما یکبار تمام آنچه خوانده شده را به صورت کامل به صورت تشریحی یکبار جمع بندی کنید.

در بازه امتحانات نهایی ترم دوم هم که دوره جمع بندی کنکور و نیز آزمون های سه روز یکبار است اگر دانش اموز شان سطح پایینی دارد، در روز های قبل از هر امتحان صرفا جمع بندی همان درس و همان پایه انجام شود. اما اگر دانش آموز مطالعه کافی پیشتر داشته بسیار مطلوب است که هر سه پایه آن درس جمع بندی شود. در روز های برگزاری امتحان، آزمون سه روز یکبار دادهبدهید. در روز های بعد به صورت خرد خرد تحلیل آزمون صورت گیرد. اگر زمان کافی برای کار وجود نداشت ، آن درسی که اولین امتحان نهایی بعد از ان است را در سه پایه جمع بندی کند. به اسن شکل فرد در این بازه یکبار به صورت کلی آزمون کنکور را تجربه کرده و یکبار به صورت درسی سه پایه.

یکی از مهم ترین عوامل در کنترل استرس دانش آموزان آگاهی خانواده ها و مشاوران مدرسه از شرایط  روحی و تحصیلی دانش آموزان است. این موضوع کمک می کند تا بتوان شرایط دانش آموزان را به خوبی مدیریت کرد و راهکار های لازم را به آنها داد.

با توجه به اینکه روانشناسان تحصیلات آکادمیک در زمینه ی مشکلات ذهنی دارند از این رو صحبت با روانشناس می تواند دید زیادی نسبت به مشکلات به شما بدهد و در با تکنیک های گفته شده توسط روانشناس می توانید اضطراب خود را کنترل کنید.

استرس و اضطراب بالا باعث افت عملکرد ذهنی و تحصیلی دانش آموزان می شود بنابراین کنترل استرس آنها با تکنیک های کنترل استرس تاثیر به سزایی در موفقیت آنها دارد.

نظرات کاربران



مطالب مرتبط



جدیدترین مقالات و اخبار کنکوری 1403

دسته بندی مطالب

جستجو کنید ...

روش مطالعه درست درس ریاضی