رتبه برتر شدن در شش ماه

6ماهه رتبه برتر شو!

خواندن این مطلب

5 دقیقه

زمان میبرد!

6ماهه رتبه برتر شو!

شاید خیلی وقت ها شنیده اید یا خودتان درگیر این مسئله بوده اید که برای موفقیت در کنکور باید از چه زمانی آغاز کرد؟ چگونه می شود رتبه برتر کنکور شد؟ شاید در زمانی که پدران و مادران ما درگیر کنکور بوده اند اساسا چنین رقابتی وجود نداشته و افراد با خواندن کتاب درسی و تمرین و تکرار میتوانسته اند به دانشگاه وارد شوند.

اما امروزه رقابت کنکور نه برای سال دوازدهم بلکه از سال دهم به صورت جدی شروع میشود. برخی افراد و خانواده ها حتی این رقابت را از سال های بعد از ابتدایی شروع میکنند چراکه داشتن پایه قوی بسیار کمک کننده است. اما عمدتا از سال دهم افراد خود را کنکوری میدانند.

اهمیت سه سال آخر در رتبه برتر شدن

حدودا 20 درصد از سوالات کنکور سراسری از سال دهم، 30 درصد از سال یازدهم و نیز 50 درصد از سال دوازدهم است. اما پایه هر سال در سال بعد به وضوح دیده میشود. بالفرض تصور کنید در درس ریاضی شما مفاهیم تابع را میخوانید، در سال یازدهم محاسبات و در سال دوازدهم کاربردهای توابع، عملا نمیتوان مبحثی را به صورت جزیره جدا از سال های دیگر پیدا کرد. 

رتبه برتر شدن در شش ماه

امتحانات نهایی و اهمیت آن

همچنین امتحانات نهایی از امسال از سال یازدهم و دوازدهم و در سال های بعد از هر سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم و با تاثیر 60 درصد خواهد بود. این یعنی عملا تمام این 3 سال مانند سال آخر اهمیت دارد. اگر نخواهیم تبلیغات را در نظر بگیریم تمام رتبه های برتر کنکور سراسری یا پایه قوی از سال دهم تا کنکور دارند و یا به صورت مستمر در همه این سه سال مطالعه و تست زنی داشته اند.

حجم کتاب های درسی، تعداد مباحث و نیز تنوع تیپ های تست و سوالات نهایی حجم خاصی دارد. این حجم مشخص زمان و انرژی خاصی از شما میگیرد. حال چه در 3 سال تقسیم شود و چه در 6 ماه. بسیاری از افراد نمیتوانند از سال دهم شروع کنند. جدای از مسئله نمرات نهایی سال دهم که از دست شان میرود میخواهند در ادامه جبران کنند. در تابستان سال یازدهم این افراد بهترر است جمع بندی درستی از سال دهم داشته باشند تا پیش خوانی یازدهم.

در طول سال یازدهم بسیاری از افراد حتی اگر سال دهم را به خوبی مطالعه کرده باشند آن را رها میکنند و صرفا همان سال یازدهم را مطالعه و تست زنی میکنند. این هم یک اشتباه بزرگ است شما بعد از یک سال عملا یچ چیزی از جزئیات سال دهم به خاطر نخواهید داشت. شاید کلیاتی که تکرار میشود را  در خاطر داشته باشید اما تیپ های تست متنوع، نکات ریز، نکات شکل ها که به تجسم شکل نیاز دارد و بسیاری نکات ریز دیگر را از خاطر خواهید برد.

دانش آموز میبایست در این بازه به مطالعه خلاصه نویسی ها و حاشیه نویسی ها و بعضا مرور و تست زنی کامل مباحث سال قبل بپردازد.

مهم بودن باز مطالعاتی تابستان

اما روی دیگر این ماجرا افرادی هستند که ازتابستان پایان سال یازدهم میخواهند شروع کنند. این افراد نمره خاص سال یازدهم را از دست داده اند اما میخواهند باقی مسیر را با قدرت طی کنند. این دسته افراد بهتر است با همکاری با یک مشاور تحصیلی مباحث پایه ای سال دهم را در ابتدا بخوانند و تست زنی کنند و پس از جمع بندی این مباحث تمام سال یازدهم را مرور کنند. چراکه به تازگی ان را سپری کرده اند و بهتر است وقفه ای طولانی نیندازند. در سال دوازدهم در نیم سال اول تمام سال دهم را بار دیگر مرور میکنند و در نیم سال دوم تمام سال یازدهم را به همراه مرور تست محور سال دهم داشته باشند.

اما جالب است بدانید عمدتا افراد پشت کنکوری و نیز دوازدهمی ها از نیم سال دوم سال دوازدهم تازه شروع به مطالعه میکنند. آنها بعد از امتحانات نوبت اول که البته تاثیری در نمرات نهایی و کنکورشان ندارد با نتیجه ای عجیب روبه رو میشوند. آنها نمرات پایین خود را با نمرات دیگران مقایسه میکنند و عملا شانس موقفیت خود را از دست رفته میبینند.

حال برایشان سوال پیش می آید که آیا در 6  ماه میتوان قبول شد؟

صادقانه این است که شما با توجه به قوانین جدید بسیاری از نمرات را از دست داده اید و حتی اگر بخواهید ترمیم معدل کنید زمان مطالعه مباحث را از دست میدهید.

پس باید  قید رتبه های تک رقمی را بزنید. اما میتوانند این دسته افراد برای کسب بهترین نتیجه در زمان باقی مانده تلاش کنند. قبول شدن در دانشگاه های دولتی حتی در رشته های علوم پزشکی در این زمان هم امکان پذیر است. اما به چه صورت؟

رتبه برتر شدن در شش ماه کنکور تیر ماه
رتبه برتر شدن در کنکور 1403

چطور میشود در 6 ماه رتبه برتر شد؟

طبیعتا رکن اول یک برنامه نسبتا سنگین است اما چون این دانش آموزان تا اینجای کار مطالعه کمی داشته اند نمیتوان یک دفعه خیلی زمان مطالعه را بالا برد. با یک برنامه حداقل 6 ساعته بایدشروع کرد. اگر دانش آموز پایه درسی خوبی دارد و عملا کلاس های مدرسه فایده چندانی ندارد بهتر است کلاس های اضافه مدرسه را شرکت نکند و تنها در برخی دروس که نیاز دارد مدرسه برود. استفاده از پکیج برای این دانش آموزان اساسا ممنوع است. اگر نیاز به آموزش باشد بهتر است از دبیر خصوصی یا همایش آن هم در مباحث محدودی استفاده شود.

اهمیت مرحله به مرحله پیش آمدن…

به مرور این زمان مطالعه تا یک ماه اول باید به 8 ساعت برسد و بعد از آن بر روی کیفیت مطالعه ، روش مطالعه،  تکنیک های تست زنی و در صورت نیاز حذف کردن برخی مباحث اقدام شود.

این دسته افراد بهتر است به جای خواندن همه مباحث به صورت متوسط حدودا نیمی از مباحث را با کیفیت عالی بخوانند و تست بزنند و در زمان جمع بندی،  جمع بندی نهایی را انجام دهند. باقی مباحث را در حد متوسط بخوانند تا هم نمره نهایی خوبی کسب کنند و هم سوالات ساده کنکور از آن مباحث را حل کنند.

برای این دسته افراد هرگز کنکور اردیبهشت ماه پیشنهاد نمیشود. این افراد باید هدف گذاری برای جمع بندی شان تا کنکور تیرماه باشد. تعدد منابع آموزشی برای این افراد اصلا مناسب نیست.

این افراد حتی برای تست زنی هم نباید چند منبعی باشند. از هر درس یک منبع ولی به صورت کامل و دقیق و با تحلیل درست  تست ها و سوالات.

بی انگیزگی، استرس و وسواس مطالعاتی مشکل شایع این دسته افراد است. برای بی انگیزگی این افراد آنچنان نگران نباشید. با رشد در آزمون ها به راحتی میتوانید انگیزه تلاش بیشتر را در فرد ایجاد کنید اما استرس فرد باید کنترل شود. توهم یا تصور رتبه تک رقمی شدن از ذهن این افراد باید پاک شود تا بتوانند رتبه های زیر 1000 کسب کنند. این استرس  اگر کنترل نشود باعث میشود همین رتبه هم از دستشان برود.

هدف گذاری این افراد را خرد کنید تا دسترسی به آن اهداف خرد استرس شان را کاهش دهد. در صورت نیاز به روانشناس ارجاع دهید.

یکی از مهم ترین عوامل در کنترل استرس دانش آموزان آگاهی خانواده ها و مشاوران مدرسه از شرایط  روحی و تحصیلی دانش آموزان است. این موضوع کمک می کند تا بتوان شرایط دانش آموزان را به خوبی مدیریت کرد و راهکار های لازم را به آنها داد.

با توجه به اینکه روانشناسان تحصیلات آکادمیک در زمینه ی مشکلات ذهنی دارند از این رو صحبت با روانشناس می تواند دید زیادی نسبت به مشکلات به شما بدهد و در با تکنیک های گفته شده توسط روانشناس می توانید اضطراب خود را کنترل کنید.

استرس و اضطراب بالا باعث افت عملکرد ذهنی و تحصیلی دانش آموزان می شود بنابراین کنترل استرس آنها با تکنیک های کنترل استرس تاثیر به سزایی در موفقیت آنها دارد.

نظرات کاربران



مطالب مرتبط



جدیدترین مقالات و اخبار کنکوری 1403

دسته بندی مطالب

جستجو کنید ...

روش مطالعه درست درس ریاضی