مدیریت آزمون و تکنیک های تست زنی

مهارت آزمون دادن و تکنیک های تست زنی

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

مهارت آزمون دادن و تکنیک های تست زنی

مهارت آزمون دادن و تکنیک های تست زنی یکی از کارآمدترین مهارت های موفقیت در کنکور است.

بسیاری از دانش آموزان صرفا تشریحی خوانی را بلد هستند. این افراد نمرات خوبی در امتحانات مدرسه کسب میکنند اما کارنامه آزمون های تستی شان نتیجه دیگری را نشان میدهد.

آموختن تکنیک های تست زنی و مدیریت آزمون مناسب افرادی است که درس میخوانند اما نتیجه متناسب در آزمون های تستی کسب نمیکنند.

چه شما بخواهید و چه نخواهید، نیمی از نمره لازم برای ورود به دانشگاه برای شما آزمون سراسری یا همان کنکور است که به صورت تستی برگزار می شود. پس درست مثل ورزشکاری که پیش از مسابقه می بایست در شرایط مشابه مسابقه تمرین کند .شما هم باید آزمون های تستی زمان دار را بارها و بارها تجربه و تمرین کنید. تا کاملا به آن مسلط شوید و در روز مسابقه بهترین خودتان باشید.

 پس بدون معطلی باید شروع به یادگیری و تمرین این تکنیک های ساده اما مهم کنیم.

نکاتی که پیش از هر کاری باید به آن توجه کرد:

شرکت در آزمون به صورت پیوسته

آیا میخواهید مهارت های مدیریت آزمون را بیاموزید؟ پس راهی جز شرکت مستمر در آزمون های آزمایشی ندارید. یعنی حتی اگر قرار است روش های تست زنی را یادبگیرید راهی ندارید جز اینکه در آزمون های تان به صورت مرتب شرکت کنید و این تکنیک ها را به مکررا تکرار کنید. از طرفی با شرکت مرتب در آزمون ها تازه متوجه می شوید که مشکل کارتان کجاست.

تمرین و تکرار

روش های تست زنی قرار نیست یک شبه جواب بدهد؛ بلکه باید این روش ها انقدر تکرار و تمرین شود که در نتیجه، خود شما آن اصول را برای خودتان، شخصی سازی کرده و ناخودآگاه در جلسه آزمون به کار گیرد.

آزمون مناسب

آزمون های غیراستاندارد مشکلات زیادی در تحصیل دانش آموزان ایجاد میکند. این مسئله به ضعف دانش آموز ربطی ندارد. اما شما باید تکنیک های لازم را کسب کنید. چراکه در کنکور سراسری بسیار کارآمد است.

بعضی موسسات برای فروش بیشتر کتاب هایشان، سوالات غیراستاندارد کتاب شان را در آزمون می آورند. این امر باعث اشتباه دانش آموزان میشود. این امر باعث اشتباه داوطلبان میشود. دانش آموزان عملا خودشان را به جای کنکور برای آزمون های آزمایشی آماده می کنند. درست مانند ورزشکاری که قرار است در هوای شرجی و بارانی مسابقه بدهد اما در هوای آفتابی تمرین کند.

کنترل استرس سر آزمون

بخشی از مشکلات دانش آموزان ناشی از عدم مهارت تست زنی نیست. بلکه ناشی از استرس جلسه است. این استرس اگر ناش از عدم نتیجه گیری در آزمون های گذشته باشد تا حدی پس از رشد در نتایج آزمون ها می تواند کم شود اما اگر مشکل اساسی تر باشد باید به مشاور روانشناس مراجعه کنید.  

بی دقتی در آزمون

برخی بی دقتی ها، از جمله اشتباه وارد کردن پاسخ ها در پاسخ نامه، غلط های محاسباتی، اشتباه خواندن یا فهمیدن صورت سوال هیچ ربطی به روش های تست زنی ندارد. بلکه این مشکلات میبایست به صورت پایه ای حل شود. یعنی دلیل هر کدام شناسایی و حل شود.

تحلیل آزمون

مهم تر از خود آزمون، تحلیل ازمون است. این جمله  را وقتی در ابتدای کارم در پیجم میگفتم به اندازه امروز که سالها کار مشاوره کرده ام به آن ایمان نداشتم. اما امروز با قاطعیت بیشتر و بعد از تجربه کار با چند هزار دانش اموز به هر مشاوری توصیه میکنم برای بالا رفتن سطح دانش آموزتان فارغ از پایه و تراز و رتبه اش، تحلیل ازمون بخش جدایی ناپذیر کارتان باشد. حتی مهم تر از چک کردن هر روزه گزارش کارها. عدم تحلیل ازمون باعث میشود عملا دانش آموز هیچ تغییری را در فرایند آزمون دهی اش نتواند ایجاد کند. پس پیش از روش های تست زنی، تحلیل آزمون را بیاموزید.

مهارت های تست زنی

لازم است تاکید کنم که شما برای افزایش سرعت تست زنی در یک مبحث، اول باید به آن مبحث مسلط باشید و تعداد مناسبی از هر تیپ تست در آن مبحث حل کرده باشید. سر جلسه آزمون جای یادگیری مفاهیم و درسنامه نیست. شما در لحظه ای که در جلسه آزمون تمام حواس تان بر روی حل سوالات متمرکز است نه یادگیری. پس تکنیک های تست زنی قرار نیست جای فهم سوال را برای شما بگیرد. شما باید بتوانید خود سوال را بفهمید، حل کنید و در اثر تمرین های زیاد از آن تیپ تست بتوانید محاسبات سریع داشته باشید، سوالات ترکیبی را بفهمید و بی دقتی های خود را تا حد امکان کم کرده باشید.

اگر این مراحل را طی کردید می توانید از تکنیک های ضربدر منها، چند از ده، زمان های نقصانی استفاده کنید؛ البته ما در ورتا روش تست زنی خاصی داریم که تمامی این روش ها را به صورت تخصصی تر و یکجا عملی میکنیم که به آن روش ورتازمون می گوییم.

تکنیک ضربدر منها

در این تکنیک باید فرد بتواند سوالات سخت و آسان را از هم تشخیص بدهد.سختی و آسانی سوالات متناسب با خود فرد است. یعنی ممکن است یک سوال برای شما بسیار ساده باشد اما دوست کنکوری شما همان سوال را سخت ترین سوال آزمون بداند. علاوه بر این شما نباید با حل کردن سوال، سختی یا آسانی آن را بفهمید بلکه صرفا با دیدن صورت مسئله باید متوجه این امر شوید. این مسئله یعنی تسلط خوبی بر انواع تیپ تست در هر مبحث باید داشته باشید.

بر این اساس 3 سطح سوال داریم:

 بلدیم و در زمان کمی میتوانیم آن را حل کنیم

 این سوالات باید همان اول حل شوند. یعنی نیازی به علاامت گذاری و رد شدن از سوال نیست.

بلدیم اما حل آن برای ما خیلی زمان بر است

این دسته سوالات را با علامت دایره به دور شماره سوال مشخص میکنیم. در ابتدا به این سوالات پاسخ ندهید. این سوالات را پس از پاسخ به سوالات دسته اول و در وقت اضافه پس از آن پاسخ دهید.

سوال سخت است

 یعنی تیپ مشابه آن سوال را هرگز ندیده ایم یا آن تیپ سوال را کلا بلد نیستیم.

روی شماره این سوالات ضربدر بزرگی بزنید و تحت هیچ شرایطی به سراغ شان نروید. این سوالات را در تحلیل آزمون به سوالات سطح 1 یا 2 تبدیل کنید.

در استفاده از تکنیک ضربدر دایره حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • باید تسلط کافی به انواع تیپ تست ها را داشته باشید.
  • سرعت حل سوالات شما در جلسه آزمون بالا نمی رود بلکه در تمرین ها و تست هایی که قبلا حل کرده اید باید افزایش یابد.
  • اصرار بر حل کردن سوالاتی که تا به حال آن را ندیده اید در جلسه آزمون غلط است. این مسئله صرفا تعداد غلط های شما در آزمون را بالا می برد.
  • سوالات دام دار معمولا شما را در تیپ سوال سطح 3 گیر می اندازد. پس بهتر است ریسک نکنید.
  • تحلیل آزمون درست، سوالات سطح 3 شما را به سطح 2 یا 1 تبدیل میکند. همچنین سوالات سطح 2 شما را به سطح 1. پس مهم تر از خود آزمون و تکنیک های آزمون، در رشد تراز شما تحلیل آزمون است.

نحوه استفاده از تکنیک ضربدر دایره

ابتدا صورت سوال را به سرعت نگاه میکنید. اگر فکر کردید سوال از سطح 1 است سریعا آن را حل کنید و در پاسخنامه وارد کنید.

سوالات سطح 2 را تا پایان حل کردن سوالات سطح 1 رها کنید. زمان باقی مانده در پایان را به این سوالات اختصاص دهید.

سوالات سطح 3 را به هیچ عنوان حل نکنید. شما باید زمان حل این سوالات را برای سوالات دیگر اختصاص دهید. همچنین از کسب نمره منفی جلوگیری می کنید.

تکنیک زمان های نقصانی

در این روش باید هر فرد، متناسب با نقاط قوت و ضعف خود در هر درس، از پیش زمان هایی را از زمان استاندارد حل هر درس سیو کند. این مقدار زمان به هیچ وجه مقدار ثابتی نیست که گفه شود لزوما از درس ریاضی 15 دقیقه و یا از زیست 10 دقیقه سیو شود. بسته به دانش آموز است. پس هر درس را در زمانی که از قبل مشص کرده اید پاسخ می دهید. زمان سیو شده را هم بعد از اتمام این زمان به سوالاتی که ساده بوده اما زمان نداشته اید اختصاص می دهید.

اما توجه شود که متناسب با دفترچه های کنکور بهتر است این اتفاق بیفتد. یعنی دروسی که در یک دفترچه هستنند مکمل هم در این کار باشند.

در تحلیل های آزمون، دانش آموز باید به این نتیجه برسد که حدودا در هر آزمون و در هر درس چقدر زمان برای سوالات ساده که سریعا میتوانسته پاسخ دهد زمان نیاز بوده و صرفا همان قدر زمان برای آن درس در زمان های نقصانی لحاظ شود. بعضا دانش آموز مقاومت میکند که نه من فلان سوال ها را هم بلد بودم و بی دقتی کردم.

اتفاقا سختی آن سوال در همین بی دقتی ها بوده. پس ان سوال جز سوالات دسته اول محسوب نمیشود؛ باقی زمان باید سیو شود. این امر برای این است که فرد حتما سوالاتی که اطمینان دارد بلد است و در زمان خوبی هم میتواند پاسخ دهد را از دست ندهد. زمان های ذخیره تان از دست نمیرود. شما در این زمان ها، مجدد به سوالات دسته دوم ( بلد است ولی زمان بر است) اختصاص می یابد. که فرد این بار با آرامش از اینکه هر آنچه مطمئن بوده را از دست نداده به سراغ این سوالات میرود.

تکنیک بازگشت و هدف گذاری چند از ده

متناسب با نقاط ضعف و قوت فرد و برنامه ای که دانش آموز تا روز آزمون سپری کرده حدودا ( تاکید میشود حدودا) میتوان پیش از آزمون تعیین کرد که توقع من دانش آموز از درصد های آن آزمون در هر درس چقدر باید باشد. حال متناسب با نقطه قوت فرد، زمان های نقصانی ذخیره را ابتدا به آن درس در آن دفترچه اختصاص دهید. (اگر آزمون دفترچه ای نیست میتوان همه دروس را در یک دفترچه فرض کرد اما با نزدیک شدن به بازه کنکور خود دانش اموز دروس یک دفترچه را با همم در نظر بگیرد).

اولویت دوم را سختی سوالات دروس در نظر بگیرید. اگر سوالات یک درس در آزمون به نظرتان به نسبت بقیه دروس ساده تر بود آن درس را در اولویت بازگشت قراردهید. اما اولویت سوم شما اختلاف فاصله شما در هدف گذاری پیش از ازمون تان با نتیجه ای باشد که در آزمون میبینید. مثلا اگر مثلا اگر مبحث تابع را به خوبی مطالعه و تست زنی کرده اید اما در جلسه آزمون از هر 10 سوال فقط 3 سوال را پاسخ داده اید، پاسخ دهی و بازگشت به سوالات این مبحث را در اولویت خود قرار دهید.

نکته آخر

اینکه تمامی این مهارت ها بعد از آموزش و تمرین زیاد قابل انجام است. پس نباید به دروغ به دانش آموز وعده داد که با استفاده از فللان تدریس یا فلان درسنامه و جزوه و با تکنیک های تست زنی میتوان درصدهای قابل قبولی را بدست آورد. اگر تحلیل آزمون انجام نمیدی اما دنبال روش های تست زنی و مدیریت آزمون هستی کاملا در اشتباهی. روش های مدیریت آزمون زمانی معنی میده که تو با تحلیل ازمون اول بفهمی مشکلت چیه بعدش با این روش ها حلش کنی. پس مهم تر از روش ازمون و حتی خود ازمون، تحلیل ازمونه!

یکی از مهم ترین عوامل در کنترل استرس دانش آموزان آگاهی خانواده ها و مشاوران مدرسه از شرایط  روحی و تحصیلی دانش آموزان است. این موضوع کمک می کند تا بتوان شرایط دانش آموزان را به خوبی مدیریت کرد و راهکار های لازم را به آنها داد.

با توجه به اینکه روانشناسان تحصیلات آکادمیک در زمینه ی مشکلات ذهنی دارند از این رو صحبت با روانشناس می تواند دید زیادی نسبت به مشکلات به شما بدهد و در با تکنیک های گفته شده توسط روانشناس می توانید اضطراب خود را کنترل کنید.

استرس و اضطراب بالا باعث افت عملکرد ذهنی و تحصیلی دانش آموزان می شود بنابراین کنترل استرس آنها با تکنیک های کنترل استرس تاثیر به سزایی در موفقیت آنها دارد.

نظرات کاربران



مطالب مرتبط



جدیدترین مقالات و اخبار کنکوری 1403

دسته بندی مطالب

جستجو کنید ...

روش مطالعه درست درس ریاضی